Skip to Content

MODIFICAREA LEGII FUNERIU (proiect OUG - forma finala)

 

 

  SURSA: F.N.S. Alma Mater

ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ

 

privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011

 

Ţinând seama de necesitatea sprijinirii educaţiei timpurii, asigurării accesului egal la educaţie şi a egalităţii de şanse, sporirea accesului tuturor copiilor la o educaţie de calitate şi la creşterea ratei de succes şcolar, prin asigurarea resursei umane calificate la clasa pregătitoare, în toate localităţile din mediul rural şi mediul urban,

Având în vedere că, începând cu anul școlar 2012-2013, în învățământul primar funcționează clasa pregătitoare, unde se impune a fi încadrat, cu precădere, personal didactic titular în învăţământul preuniversitar,

Întrucât Legea nr. 1/2011 nu a fost precedată de efectuarea unui studiu de impact prin care să fie evaluate infrasctructura școlară, logistică, materialele didactice adecvate și resursele umane necesare funcționării normale a acestei clase, această lege a fost promovată prin asumarea răspunderii Guvernului, situația prezentă impune măsuri excepționale. Acestea nu pot fi luate decât adecvând cadrul legislativ,Luând în considerare programul naţional de formare continuă care urmează să fie derulat în luna iulie 2012 pentru cadrele didactice care vor preda la clasa pregătitoare în anul şcolar 2012-2013, precum şi necesitatea asigurării funcţiilor de conducere în unităţile de învăţământ preuniversitar, a funcţiilor de conducere, de îndrumare şi control în inspectoratele şcolare şi a funcţiilor de conducere în casele corpului didactic, în anul şcolar 2012-2013, până la organizarea concursurilor pentru ocuparea acestor funcţii,

Având în vedere gravele perturbări ce alterează actul educațional din instituțiile de învățământ de stat – organizarea școlilor doctorale, îndeplinirea standardelor de acreditare/autorizare, asigurarea calității - începând cu anul universitar 2012-2013, urmare a diminuării drastice a numărului de conferențiari și profesori universitari – determinată de aplicarea măsurilor de pensionare forțată combinată cu imposibilitatea de promovare în astfel de funcții, cauzată de introducerea obligatorie a condiției de abilitare pentru îndeplinirea căreia sunt necesare realizarea unei teze de abilitare de către candidat și  achitarea unei taxe în cuantum de 1500 de Euro, în același timp, procedura de abilitare fiind costisitoare și greoaie, dacă nu imposibilă uneori, având în vedere că unii dintre membrii comisiilor de specialitate ale Consiliului Național pentru Atestarea Titlurilor, Certificatelor și Diplomelor Universitare sunt cadre didactice la universități din SUA, Germania, Franța, Elveția, Olanda, Anglia, etc.,

Având în vedere faptul că, deși Legea nr. 1/2011 a intrat în vigoare încă din februarie 2011, procedurile privind organizarea și funcționarea învățământului superior nu au fost elaborate în vederea pregătirii deschiderii noului an universitar, iar fără adecvarea legislativă necesară se produc efecte perturbatoare cu consecințe grave,

 Având în vedere faptul că, deși Legea nr. 1/2011 a intrat în vigoare încă din februarie 2011, procedurile privind organizarea și funcționarea învățământului superior nu au fost elaborate în vederea pregătirii deschiderii noului an universitar, iar fără adecvarea legislativă necesară se produc efecte perturbatoare cu consecințe grave,

Față de faptul că, în contextul celor de mai sus, sunt necesare modificări ale unor prevederi referitoare la efectivele de elevi la clasă și la încadrarea și stimularea personalului didactic și didactic auxiliar, în caz contrar se produc efecte perturbatoare cu consecințe grave, în următorul sens: imposibilitatea încadrării la toate clasele pregătitoare a personalului didactic calificat; imposibilitatea asigurării funcţiilor de conducere în unităţile de învăţământ, unităţile conexe ale învăţământului preuniversitar, inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, precum şi a funcţiilor de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare; instabilitate în încadrarea cu personal didactic calificat, datorită părăsirii sistemului de învăţământ preuniversitar de către cadrele didactice titulare nevoite să facă naveta pe distanţe lungi sau aflate în imposibilitatea de a face naveta, întrucât prevederile legale actuale nu prevăd posibilitatea mobilităţii personalului didactic pe parcursul anului şcolar; supraîncărcarea personalului didactic titular ca urmare a încadrării în plata cu ora cu un număr mare de ore peste norma didactică de predare de bază, întrucât prevederile legale actuale prevăd numai posibilitatea încadrării în plata cu ora pe parcursul anului şcolar,

Întrucât învățământul constituie prioritate națională,

Deoarece toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,

În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,

 

Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.

 

 

Articol unic. Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

     1. După alineatul (2) al articolului 63, se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: 

„(3) În situații excepţionale, formaţiunile de preşcolari din grupa mare sau de elevi pot funcţiona sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului şcolar, pe baza unei justificări corespunzătoare, ţinând seama de încadrarea în costul standard per elev şi în numărul maxim de posturi aprobat pentru învăţământul preuniversitar la nivelul judeţului, respectiv municipiului Bucureşti.”

     2. După alineatul (4) al articolului 158, se introduce un nou alineat, alin. (4ˡ), cu următorul cuprins:

” (4ˡ) Prin excepție de la prevederile alin. (4), până la finalul anului universitar 2012-2013, evaluarea școlilor doctorale se face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate. Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, pe baza propunerilor ARACIS. Fiecare școală doctorală este evaluată perioadic, din 5 în 5 ani.”

     3. După alineatul (4) al articolului 160, se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:

”(5) Prin excepție de la prevederile alin. (4) și (5), pentru anul universitar 2012-2013, numărul granturilor doctorale se stabilesc prin hotărâre de Guvern și se repartizează IOSUD prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului. IOSUD repartizează școlilor doctorale, granturile doctorale prin competiție între acestea pe baza unei metodologii aprobate de senatul universității”.

     4. După alineatul (1) al articolului 162, se introduce un nou alineat, alin. (1ˡ), cu următorul cuprins:

”(1ˡ) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în anul universitar 2012-2013, studiile universitare de doctorat se pot organiza și în cotutelă, caz în care studentul doctorand își desfășoară activitatea sub îndrumarea concomitentă a unui conducător de doctorat din România și a unui conducător de doctorat dintr-o altă țară sau sub îndrumarea concomitentă a doi conducători de doctorat din instituții diferite din România, pe baza unui acord scris între instituțiile organizatoare implicate. Doctoratul în cotutelă poate fi organizat și în cazul în care conducătorii de doctorat sunt din aceeași IOSUD, dar au specializări/domenii diferite de studii conform prevederilor din Carta universitară”.

      5. După alineatul (9) al articolului 193, se introduce un nou alineat, alin. (9ˡ), cu următorul cuprins:

       ”(9ˡ) Prin excepție, de la prevederile alin. (9), în anul universitar 2012-2013, programele de excelență prevăzute la alin. (8) se stabilesc pe baza evaluării prevăzute la alin. (3).”

     6. După alineatul (10) al articolului 193, se introduce un nou alineat, alin.(11), cu următorul cuprins:

     ”(11) Prin excepție de la prevederile alin. (10), în anul universitar 2012-2013, sunt finanțate din fonduri publice, ținând cont de evaluarea realizată conform alin. (3): programe de licență, master și doctorat în universitățile de stat menționate la alin. (4)”

      7. Alineatul (1) și (2) al articolului 252 se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(1) Personalul didactic titular în sistemul de învăţământ preuniversitar la data intrării în vigoare a prezentei legi îşi păstrează dreptul dobândit la concursul naţional unic de titularizare, prin repartiție guvernamentală sau prin orice altă formă legală.”
„(2) Personalul didactic din sistemul de învăţământ preuniversitar titularizat după intrarea în vigoare a prezentei legi beneficiază de aceleași drepturi ca și personalul didactic prevăzut la alin. (1).”

      8. După alineatul (4) al articolului 252 se introduc două noi alineate, alin. (5) și alin. (6), cu următorul cuprins:

„(5) Cadrele didactice titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar beneficiază, la cerere, de pretransfer consimţit între unităţile de învăţământ preuniversitar. Pretransferul este etapa de mobilitate a personalului didactic din învăţământul preuniversitar în cadrul căreia un cadru didactic titular în sistemul de învăţământ preuniversitar, la cererea acestuia, poate trece de la o unitate de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică/conexă la o altă unitate de unitate de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică/conexă, cu păstrarea statutului de cadru didactic în sistemul de învăţământ preuniversitar.”

”(6) Pretransferul se realizează în aceeaşi localitate, în localitatea în care îşi are domiciliul cadrul didactic titular în sistemul de învăţământ preuniversitar sau pentru apropiere de domiciliu, conform metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.”         

       9. Articolul 253 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 253 (1) Cadrele didactice netitulare calificate care au participat la concursuri de titularizare în anii 2008, 2009, 2010 și 2011, care au obţinut cel puţin nota 7 şi au ocupat un post/o catedră, devin titulare în sistemul de învăţământ preuniversitar, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii generale:
a) se certifică viabilitatea postului/catedrei;
b) consiliul de administraţie al şcolii respective este de acord.

     (2) Condiţiile specifice pentru titularizarea personalului didactic care a participat la concursuri de titularizare în anul 2011, în condiţiile alin. (1), se stabilesc prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului”.

      10. Alineatele (11), (13), (16), (17) și (19) ale articolului 254 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(11) În învăţământul preuniversitar de stat, validarea concursurilor pentru ocuparea posturilor/catedrelor didactice se face de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ care organizează concursul. Angajarea pe post a personalului didactic cu contract individual de muncă se face de directorul unităţii de învăţământ, pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general.”

„(13) Candidaţii care au dobândit definitivarea în învăţământ, profesori cu drept de practică, şi au ocupat prin concurs validat, în condiţiile metodologiei, de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ un post didactic vacant sunt titulari în învăţământul preuniversitar. Pe baza deciziei de repartizare semnate de inspectorul şcolar general, directorul unităţii de învăţământ încheie cu aceştia contractul individual de muncă pe perioadă nedeterminată.”

„(16) Directorii unităţilor de învăţământ comunică, în scris inspectoratului şcolar, imediat după concurs, următoarele situaţii privind:
a) angajarea cu contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată pe posturi didactice a candidaţilor validaţi după concurs;
b) debutanţii care au ocupat prin concurs validat, în condiţiile metodologiei, de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ un post didactic vacant şi pentru care consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ poate hotărî modificarea duratei contractului individual de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, în situaţia în care aceşti candidaţi promovează examenul pentru definitivarea în învăţământ;
c) candidaţii participanţi la concurs şi nerepartizaţi;
d) posturile didactice şi orele rămase neocupate după concursul organizat la nivelul unităţii sau al consorţiilor şcolare.”

„(17) Inspectoratul şcolar centralizează la nivel judeţean/al municipiului București posturile didactice şi orele rămase neocupate, care vor fi repartizate în ordinea stabilită prin metodologie elaborată cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.”

„(19) Posturile didactice rămase neocupate prin concurs sau eliberate în timpul anului şcolar se ocupă pe perioadă determinată, prin detaşare sau prin plata cu ora, până la sfârşitul anului şcolar ori până la revenirea pe post a cadrului didactic care a beneficiat de rezervarea postului/catedrei. În situaţia în care posturile didactice eliberate în timpul anului şcolar nu pot fi astfel ocupate, consiliile de administraţie din unităţile de învăţământ sunt abilitate sa organizeze şi să desfăşoare individual, în consorţii şcolare sau în asocieri temporare la nivel local, concursuri pentru ocuparea posturilor didactice pentru angajarea cu contract individual de muncă pe perioadă determinată a personalului didactic calificat. În mod excepţional, consiliile de administraţie din unităţile de învăţământ pot organiza testări prin interviu şi lucrare scrisă, în profilul postului solicitat, pentru angajarea cu contract individual de muncă pe perioadă determinată a personalului fără studii corespunzătoare postului. ”

        11. După articolul 254 se introduce un nou articol, art. 2541 cu următorul cuprins:

„Art. 2541 (1) Personalul didactic titular în învățământul preuniversitar poate fi detașat în interesul învățământului, cu acordul său, pentru ocuparea unor posturi din unități / instituții de învățământ și unități conexe, la solicitarea acestora, precum și pentru asigurarea pe perioadă determinată de cel mult un an şcolar a conducerii unităţilor de învăţământ, unităţilor conexe ale învăţământului preuniversitar, inspectoratelor şcolare şi caselor corpului didactic şi a funcţiilor de îndrumare şi de control în inspectoratele şcolare. Detașarea în interesul învățământului se realizează conform metodologiei elaborate cu consultarea partenerilor de dialog social și aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

       (2) Detaşarea la cerere a personalului didactic titular în învăţământul preuniversitar se realizează prin concurs sau concurs specific, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Detaşarea la cerere a personalului didactic titular în învăţământul preuniversitar, se realizează, pe o perioadă de cel mult cinci ani şcolari consecutivi, cu păstrarea calităţii de titular în învăţământul preuniversitar.

       (3) Asigurarea conducerii unei unităţi de învăţământ preuniversitar particular, până la organizarea concursului, dar nu mai mult de sfârşitul anului şcolar, se poate realiza de cadre didactice care se disting prin calităţi profesionale, manageriale şi morale, astfel:

     a) numirea în funcţia de conducere, de către conducerea persoanei juridice finanţatoare, la propunerea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ particular, a unui cadru didactic din cadrul unităţii de învăţământ respective sau a unui cadru didactic pensionat; actul de numire se aduce la cunoştinţă inspectoratului şcolar pe raza căruia îşi desfăşoară activitatea unitatea şcolară.

    b) detaşarea în interesul învăţământului a cadrelor didactice titulare în învăţământul preuniversitar de stat sau a cadrelor didactice titulare în alte unităţi de învăţământ particular, la propunerea conducerii persoanei juridice finanţatoare şi cu acordul scris al persoanelor solicitate, prin decizia inspectorului şcolar general.”

      12. După alineatul (8) al articolului 255, se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:

     „(9) Personalului didactic titular în învățământul preuniversitar care beneficiază  de pensie de invaliditate gradul III, i se va rezerva catedra / postul didactic pe durata invalidităţii. Contractul de muncă este suspendat până la data la care medicul expert al asigurărilor sociale emite decizia prin care constată schimbarea gradului de invaliditate sau redobândirea capacităţii de muncă. Rezervarea catedrei/postului didactic încetează de la data emiterii, de către medicul expert al asigurărilor sociale, a deciziei prin care se constată pierderea definitivă a capacităţii de muncă.”

     13. După alineatul (4) al articolului 285, se introduce un nou alineat, alin. (41) cu următorul cuprins:

   ”(41) Prin excepție de la prevederile alin (4), în anul universitar 2012-2013, în învățământul superior poate funcționa personal didactic asociat pentru funcțiile didactice prevăzute la alin. (1)”.

     14. După alineatul (5) al articolului 289, se introduce un nou alineat, alin. (6) cu următorul cuprins:

    ”(6) Prin excepție de la prevederile alin (1), (2) și (4) în cazul în care instituțiile de învățământ superior nu pot acoperi normele cu titulari, pot hotărî, menținerea calității de titular în învățământ și/sau cercetare pe baza evaluării anuale a performanțelor academice după o metodologie stabilită de senatul universitar”.

  

 

PRIM-MINISTRU

 

VICTOR-VIOREL PONTA